• Home
  • Een rondreis door Kenia, spot de Big Five en ervaar het échte Afrika gevoel
Kenya Africa

Een rondreis door Kenia, spot de Big Five en ervaar het échte Afrika gevoel

Kenia is niet voor niets één van de meest favoriete safari bestemmingen van Afrika, dit land heeft namelijk de mooiste natuurparken ter wereld waar je de Big Five kunt spotten. Wij wilden al een langere tijd het echte Afrika ontdekken en besloten daarom naar Kenia te gaan. We kozen voor Kenia vanwege de vele dieren die hier in het wild leven, maar ook voor het afwisselende landschap van bossen, bergen, regenwoud, woestijn, savannes en de Rift Valley. En een rondreis afsluiten op het hagelwitte zandstrand van de azuurblauwe Indische Oceaan klonk ons als muziek in de oren. In dit artikel deel ik je mijn tips voor jouw bezoek aan Kenia, een land wat alle ingrediënten heeft om het échte Afrika te ervaren!

Gids met chauffeur

Tijdens het plannen van onze reis door Kenia, besloten we om het grootste gedeelte van Kenia af te reizen met een privéchauffeur in een 4×4. Deze keuze maakten we vanwege de veiligheid, het afleggen van grote afstanden en uiteraard het bijkomend gemak. Onze privéchauffeur sprak goed Engels en wist ontzettend veel van het land en de dieren te vertellen. Naast het rijden door Kenia verzorgde hij onze safari’s in de verschillende parken. Wij hebben ervoor gekozen om onze reis niet te laten samen stellen door een reisbureau vanuit Nederland, want dat is niet wat bij ons past. Wel hebben we contact gezocht met de eigenaar Heike van Bush Adventure. Heike komt uit Duitsland en woont al jaren samen met haar gezin in Kenia. Zij runt Bush Adventure en heeft veel kennis van het land. Zelf heb ik eerst uitgezocht welke plekken van Kenia wij graag wilde ontdekken en vervolgens heeft zij de privéchauffeur en alle overige zaken geregeld, zoals de transfer vanaf het vliegveld. Op deze manier hadden we meer vrijheid bij het samenstellen van onze reis en scheelde dit daarnaast in de kosten.

Masai Mara

Na ons eerste nachtje in één van de buitenwijken van Nairobi in Hotel Rudi, stond onze chauffeur de volgende ochtend klaar om ons mee te nemen op avontuur. We reden vanuit Nairobi in een paar uurtjes naar het Masai Mara National Reserve. Het Masai Mara National Reserve is het beroemdste park van Kenia, gelegen in het zuidwesten van Kenia. Dit park grenst aan het beroemde Serengeti National Park in Tanzania. In dit prachtige park kun je de beroemde Big Five spotten, maar daarnaast nog vele andere dieren, zoals o.a. zebra’s, giraffen, krokodillen, nijlpaarden, cheeta’s, jakhalzen en hyena’s.

De grote migratie, de oversteek van de miljoenen gnoes, zebra’s en gazelles die tussen juli en half september Kenia in- en uitrekken is enorm spectaculair en wereldberoemd. De dieren keren weer via de Mara rivier terug als in Tanzania het regenseizoen begint.

In de omgeving van dit park en de gebieden eromheen, zie je de Masai. De Masai stam, ook wel Masaai genoemd, is een nomadenstam die al eeuwenlang in Kenia leeft en geen landgrenzen kent. Het vee is voor hen het belangrijkste, ze eten het vlees, drinken het bloed en de melk en gebruiken de huiden voor de huizen. De Maasai zijn te herkennen aan hun kleding. Ze dragen één tot twee doeken (shuka), die ze over hun schouders knopen en meestal een met kralen versierde zwaardriem waar hun korte zwaard aan hangt.

Accommodatie Masai Mara

Wij hebben ervoor gekozen om twee nachten te verblijven vlakbij één van de poorten van Masai Mara, bij Fisi Camp. We zijn in totaal twee complete dagen op safari geweest in Masai Mara. Je betaalt park entree per 24u dat je toegang krijgt. Zo hebben wij met twee dagen entree één middagsafari, één complete dag en één ochtend safari gedaan met onze chauffeur.

Fisi Camp is een klein kamp, gerund door een familie en dichtbij één van de toegangspoorten van Masai Mara. Vanuit het kamp heb je een prachtig uitzicht op Masai Mara. Het kamp bestaat uit mooie tenten, die volledig zijn ingericht met een fijn bed, klamboe en badkamer met warm water. Op weg naar het kamp kun je het echte leven aanschouwen doordat je langs Masai dorpen rijdt. Wanneer je hier verblijft, zit er driemaal per dag eten inbegrepen bij de prijs. Als je met de lunch op safari bent, dan krijg je een compleet verzorgde picknick lunch mee.

Lake Naivasha

Na ons bezoek aan Masai Mara National Reserve verbleven we dichtbij Lake Naivasha. Het meer van Lake Naivasha is een groot zoetwatermeer, gelegen op 1884 meter boven zeeniveau en hiermee het hoogst gelegen meer van Kenia. In de koloniale tijd diende dit meer als luchthaven van Kenia, waar watervliegtuigen vanuit Londen landden op het meer om de vlucht naar Kaapstad te onderbreken. Het meer wordt omringt door moerrassen en bossen en je kunt hier een leuke bootsafari doen. Wij betaalden zo’n 30$ per persoon voor deze safari. Met een bootje vaarden we tussen groepen nijlpaarden door en zagen we bijzondere grote vogels.

Hell’s gate

De volgende dag zijn we vroeg in de ochtend gaan fietsen bij Hell’s Gate National Park. Dit park is slechts één van de weinige parken waar je met de fiets of zelfs per voet doorheen mag. Het park kent een landschap met kloven en vulkanische steenrotsen, wat zijn vormen te danken heeft aan vroegere vulkanische activiteiten en een vulkaanuitbarsting.

Vanaf de entree fietsten we zo’n 8 kilometer naar de Hell’s Gate kloof en weer terug. Onderweg werden we vergezeld door zebra’s, gazelle’s, buffels en giraffen. Totaal zijn we zo’n drie uur op pad geweest. Uiteraard is Hell’s Gate National Park goed te combineren op dezelfde dag met een bootsafari op Lake Naivasha. Een verblijf van twee nachten in de buurt van het meer is dan aan te raden.

Amboseli National Park

Na ons bezoek aan de omgeving van Lake Navaisha reed onze chauffeur ons verder naar ons verblijf dichtbij het Amboseli National Park. We sliepen twee nachten in een tent bij Little Amanya Camp en genoten van deze bijzondere plek. We werden hartelijk ontvangen door vriendelijke medewerkers en hebben heerlijk geslapen in een fijn bed in een leuke tent. Het verblijf is dichtbij één van de ingangen van Amboseli, dus in de ochtend erna gingen we met onze chauffeur al vroeg op pad voor een mooie safaridag.

Het Amboseli Nationaal Park ligt net als Masai Mara ook op de grens met Tanzania. Wat dit park echter zo bijzonder maakt, is dat het gelegen is aan de voet van de indrukwekkende Kilimanjaro, de hoogste berg van Afrika. Het park kent een grote olifantenpopulatie. Andere dieren die veel gezien worden zijn zebra’s, buffels, giraffen en wildebeesten (gnoes).

In het midden van het park ligt het Kioko meer. Hier leven flamingo’s en pelikanen. De ligging aan de voet van de Kilimanjaro zorgt niet alleen voor een mooi uitzicht, maar het smeltwater van de berg heeft ook invloed op het ecosysteem van het park. Er ontstaan namelijk moerasgebieden waar de dieren, voornamelijk de olifanten in grote kuddes te vinden zijn.

Trein dwars door Kenia

China heeft flink veel geld gestoken in het bouwen van een nieuwe spoorlijn die dwars door Kenia loopt: de Madaraka Express. Met deze trein kun je nu op een veilige, snelle en leuke manier reizen van bijvoorbeeld Nairobi naar Mombasa. Hier doe je bijvoorbeeld maar 4,5 uur over.

We genoten van een prachtige treinreis door de afwisselende landschappen van Kenia, zagen onderweg olifanten langs de spoorlijn en één ding is zeker: het is een duurzamer alternatief dan vliegen.

Reismeis.nl

Voordat wij richting de kust reisden sliepen we dichtbij Amboseli National Park. Dit is dan ook de reden dat wij niet eerst terug zijn gegaan naar Nairobi, maar dat onze chauffeur ons heeft afgezet bij het treinstation Emali. De treinstations staan bekend om goede beveiliging en een grondige controle, houd er daarom rekening dat je op tijd bij het station bent. Emali is een klein station, maar ik heb vernomen dat je meer tijd aan de controles kwijt bent op het station van Nairobi. Een kaartje kochten wij online op de website van de Madaraka Express.

We genoten van een prachtige treinreis door de afwisselende landschappen van Kenia. We zagen onderweg olifanten langs de spoorlijn en één ding is zeker: het is een duurzamer alternatief dan vliegen.

Kenya Africa
Diani Beach

Diani Beach is een grote badplaats aan de Indische kust, die vanuit Mombasa in zo’n 1,5u tot 3u te bereiken is, afhankelijk van de drukte op de wegen. Wij sloten onze reis door Kenia hier af en hebben genoten van het prachtige witte zandstrand, de helderblauwe zee en de leuke restaurants aan de kust van Diani Beach. We sliepen hier bij de prachtige kleinschalige accommodatie Galu 723. Een verblijf bij Galu723 kan ik zeker aanbevelen als je op zoek bent naar wat ontspanning. Naast de mooie bungalows is er is een zwembad aanwezig en beschikt het verblijf over een privéstrand. Ook hebben we elke ochtend genoten van het zeer uitgebreide verse ontbijt.

De kustlijn van Diani Beach is een lang uitgestrekte weg langs de kust, met talloze accommodaties en restaurants. Je verplaatst je hier gemakkelijk van A naar B middels tuktuks. Ben je op zoek naar aanraders voor lekker eten en drinken? Wij hebben gegeten bij de Nomad Beach Bar & Restaurant en bij The Salty Squid Beach Bar & Restaurant en kunnen beiden plekjes aan het strand zeker aanbevelen. Ook hebben we een keer in de middag lekkere koffie gedronken met een lekker gebakje bij Kokkos Cafe.

Diani Beach Kenya

Ben jij al eens in Afrika geweest of ben je van plan om te gaan? Laat gerust hieronder een reactie achter.
Voor meer inspiratie voor reizen, kijk gerust bij mijn andere reisartikelen
. Neem een kijkje en volg mij op mijn Instagram pagina Reismeis.nl.